Review: Wanted: Dead (Xbox)

RDJ134 18 februari 2023 om 16:37 uur

Kan je nog herinneren dat je videogames speelde voor de lol en het verhaal er niet echt toe deed en je wilde vechten en schieten op robots of aliens als tijdverdrijf? De OG Xbox en de PlayStation 2 hadden bergen van deze games die er gewoon waren voor vermaak en de lolz. Wanted: Dead is een ode aan dit tijdperk en het soort games die toen uitkwamen. Het team van 110 Industries bestaat uit de mensen die ooit Ninja Gaiden uitbrachten en iedereen weet hoe moeilijk deze game was en nu dus deze third person slasher/shooter hebben gereleased. Ik mocht een recensiecode ontvangen en ga ik je er nu alles over vertellen in het onderstaande artikel.

Wanted: Dead speelt zich af in het Hong Kong van de toekomst, want na de ‘grote oorlog' waarbij nukes zijn gebruikt, leek het er even op dat het einde van de wereld was gearriveerd. Maar het viel allemaal wel mee, want de grote wereldheersers die de oorlog begonnen zijn er niet meer en zijn het de banken en de grote multinationals die de macht hebben overgenomen en de nieuwe bazen van de wereld zijn. Bedrijven als Bauer Synthetics zijn nu de mensen die al meer dan twintig jaar bepalen wat er in de wereld en zijn steden gebeurd.

Zo hebben ze hun eigen politiemacht in Hong Kong, die is samengesteld door de Manu Militari, een project waarbij ex-gevangen (je leest het goed) een tweede kans kregen door in eenheden aan de slag te gaan. Waaronder de Zombie Unit die bestaat uit Lt. Hannah Stone (het karakter waar je mee speelt), een bad ass dame met een robotarm en een expert is in combat met vuurwapens en een Katanazwaard en drie andere (Cortez, Doc, Herzog) die allemaal hun eigen expertise hebben en je bij zullen staan tijdens je avontuur.

Als het spel begint ben je met de eenheid aan het lunchen in een typische diner, waar we kennis maken met de personages van de Zombie Squad die gelijk al zorgen voor een paar hele leuke momenten, want Hannah is redelijk te verstaan door haar zware Zwitserse accent, Cortez doet gebarentaal en Herzog is een lompe ransbeer die expres een vork op de grond laat vallen zodat de serveerster deze oppakt en hij in haar boezem kan gluren. Iets wat dus uitgebreid in beeld komt, want dit is uiteraard wel iets Aziatisch en dat is ook te zien aan de soms skimpy outfits en seksisme, iets wat begin deze eeuw veelvoudig voorkwam en zoals ik eerder zei is deze game een homage aan een vergaand tijdperk.

Anyway, tijdens het eten krijgen ze een oproep van Captain Simmons (cliché boze commissaris, zoals je ze vaak in actiefilms uit de jaren tachtig en negentig zag) dat er bij Bauer Synthetics wordt ingebroken en dat de eenheid erheen moet om samen met de normale agenten de boel af te zetten en te wachten op de beveiliging van Bauer zelf. Alleen heeft Hannah Stone hier geen zin in en valt met haar eenheid het kantoorgebouw binnen, waarbij de hel losbreekt en je keihard door het gebouw met verschillende omgevingen (Aziatisch thema) beukt, totdat je bij de eerste eindbaas aankomt en dat is een Spider Tank (Ghost in the Shell iemand?) die bruut en behoorlijk moeilijk is.

Dit is het begin van een avontuur wat je meeneemt naar meerdere locaties en het verhaal steeds dieper gaat en je meer ontdekt dat niks is wat het lijkt en je niemand meer kan vertrouwen. Maar hoe dat zit, moet jezelf maar gaan ontdekken en ervaren want ik wil niks spoilen hier.

Wanted: Dead is een hele bijzondere titel die ik kan omschrijven als een cyber noir punk neo Hong Kong actiegame die een hybride slasher en shooter in één is. Want jij als speler hebt de beschikking tot vuurwapens en een Katana die je kan upgraden tijdens het spelen en zal er voor je een groot gevecht in gaat een drone verschijnen waar je alles kan versterken met kijkers, magazijnen, grips en uiteraard ook skins. Onderweg kom je ook het nodige tegen wat je personage qua wapens steeds sterker zal maken.

Andere optie is je skill tree die je tot je beschikking hebt en deze heeft eigenlijk geen uitleg meer nodig, aangezien deze hetzelfde is als alle andere videogames waar dit systeem in zit. Tijdens het verslaan van je tegenstanders krijg je Skill Points die je hier dus kan uitgeven om zo sneller en krachtiger te worden, maar ook om nieuwe sterkere moves te leren en je parry te verbeteren. Dit is als een vijand je aanvalt je deze blokkeert en vervolgens een tegenaanval inzet. Als je het goed timet onwijs tof is om te doen. Ook zijn er de nodige eind moves, want als een vijand genoeg schoppen en klappen krijgt zal deze opkleuren en dan kan je een finish him move à la John Wick uitvoeren. Daar zijn er een hele hoop van die allemaal erg cool zijn. Zo kan je iemand in zijn kruis schieten of een zwaard door zijn kin omhoog prikken, et cetera.

Het wapensysteem is uitgebreid en kan je schakelen tussen verschillende vuur- en steekwapens, maar ook granaten die in verschillende smaken komen. Maar zo nu en dan kan je ook een kettingzaag oppakken en je tegenstanders in stukken zagen en dit is waar ook de humor komt kijken. Je krijg dat niet te zien en alleen een CENSORED balkje er overheen en dat blijft leuk om te doen.

Wanted: Dead lijkt op papier een hele toffe game, en is dit ook voor het grootste gedeelte, maar er zijn minpunten die genoemd moeten worden. Zo is de game niet voor de meeste casual spelers die even een paar minuten een bloedbad willen veroorzaken, want het is uitdagend en oldskool moeilijk. Jawel, net als de tijden waar deze game een ode aan is, is er de moeilijkheidsgraad, want je zal zeker gefrustreerd raken doordat je meerdere keren dood zal gaan en je hier van moet leren. Nu krijg je twee keer de kans om het een soort van op te pakken vanaf waar je dood ging, maar daarna wordt je teruggezet naar je laatste echte save punt. Wat ons brengt bij een ander punt, want hoe vaak je ook doodgaat, de vijanden zullen keer op keer hetzelfde patroon hanteren en zijn zo redelijk voorspelbaar en te verslaan als je maar vaak genoeg door bent gegaan.

Ander punt is de besturing die niet zo heel erg geweldig is, want bij een actiegame waarbij er vijanden van alle kanten op je afkomen, verwacht je een snelle soepele besturing. En dat is in de meeste gevallen tijdens het spelen niet het geval, wat kan lijden tot je dood en frustratie kan oproepen. Of ze nu expres deze houterig ‘oldskool' besturing hanteren als een ode aan vroeger of simpelweg niet goed hebben uitgewerkt is voor mij de grote vraag. Maar zoals met alles is het een kwestie van wennen en accepteren.

Tot slot een laatste minpunt en dat is hoe het er uitziet, want ik speelde deze titel op een Xbox Series-console en ik had meer het idee dat ik naar een Xbox 360 zat te kijken qua graphics. Iets waar ik geen probleem mee heb, maar het is 2023 en dan verwacht ik op een new gen console toch wel op grafisch gebied wat meer spektakel. Wat ik allemaal betreur gezien het een verdomd leuke game is als je alle (lees: teveel) minpunten een beetje negeert.