Review: The Super Mario Bros. Movie (UHD)

RDJ134 27 juni 2023 om 00:41 uur

In 1996 verscheen Super Mario Bros. met in de hoofdrol Bob Hoskins en John Leguizamo en Dennis Hooper in de hoofdrol en dit was een mega teleurstelling wereldwijd bij fans van de game en was volgens dit interview de rol waarvan die de grootste spijt had en waren beide acteurs continue dronken tijdens de opnames, en zo waren er nog veel meer problemen. Nadat de film een flop was, durfde Nintendo het niet meer aan om toestemming te geven voor een nieuwe Mario-film, maar daar kwam dit jaar verandering in. Er kwam geen live action maar een animatiefilm die alle verwachtingen overtrof en nu ook te vinden is via Video on Demand en betere fysieke media als DVD, Blu-Ray en UHD. En de laatstgenoemde mocht ik ontvangen om een recensie van te schrijven en deze kan je nu hieronder vinden.

Als The Super Mario Bros. Movie begint zien we hoe Bowser en zijn troepen de Super Star in handen krijgen en deze wilt gebruiken om zijn liefde te betuigen aan Princess Peach. Voor het zover is maken we door middel van deze tv-spot kennis met de besnorde broertjes Mario & Luigi die hun eigen loodgietersbedrijf in Brooklyn, New York zijn begonnen ondanks dat hun oude baas Spike hen uitlacht en hun vader het een slecht idee vindt. Al snel dient de eerste klant zich aan en zien we gelijk een prachtige ode aan de videogames doordat de broertjes naar het adres moeten rennen omdat hun busje niet wilt starten. Hier zien we een 2D-shot die zo uit een game had kunnen komen terwijl de Beastie Boys-klassieker met No Sleep Till Brooklyn is te horen.

Aangekomen op het adres, loopt het maken van een lekkende kraan uit op een ramp door de hond des huizes, wat overigens hilarisch is. Eenmaal thuis overdenken de broertjes wat er allemaal mis ging en of ze nog wel verder met het bedrijf moeten gaan, maar dan is er op het nieuws te horen dat er een waterlek is en haasten ze zich naar de plek des onheils om te helpen en dat is waar ze in een warp pipe (bekend uit de games) terechtkomen en worden opgesplitst. Luigi (Charly Day) komt terecht in de Dark Lands waar Bowser (Jack Black) en zijn Koopas de baas zijn en Mario (Chris Pratt) in het kleurrijke Mushroom Kingdom van Princess Peach (Anya Taylor-Joy) en waar hij kennismaakt met de erg grappige Toad (Keegan-Michael Key) die hem helpt om Luigi terug te vinden en brengt hem naar Peach.

Deze heeft het druk met het naderende gevaar van Bowser als Mario haar letterlijk tegen het lijf loopt en die hem wel wilt helpen, maar moet eerst bondgenoten zoeken bij de Jungle Kingdom die onder leiding van de Kongs staat. En ja, dat zijn Cranky (Fred Armisen) en Donkey Kong (Seth Rogen). Wat het begin is van een ongelofelijk leuk en zelfs spannend avontuur voor jong en oud die fan en vijand wist te verrassen.

The Super Mario Bros. Movie heeft het onmogelijke weten waar te maken en dat is een Super Mario-film maken die er niet alleen prachtig mooi uit ziet, maar alle juiste noten weet te raken. Het verhaal is simpel en grappig doordat Bowser helemaal verliefd is op Peach en dit liedje nu al de popculture status heeft verkregen en je nog lang na het zien PEACHES PEACHES loopt te zingen. Maar ook de personages zijn zo leuk en knuffelbaar en een feest van herkenning voor ons retrogamers en Nintendo-fans, want er is zoveel te spotten en een lange video met details en easter eggs kan je hier bekijken, en dan nog hebben ze er meerdere gemist die ik wel herkende.

Wat overigens ook perfect werkt zijn de stemmen van de acteurs en actrices die allemaal grote Hollywood-namen zijn. Want zoals je vast weet was er wat ophef dat Chris Pratt de stem van Mario deed en niet Charles Martinet die dit al jaren voor de Nintendo-games doet. Zelfde geldt overigens voor Bowser die door popculture icoon Jack Back is ingesproken en niet Scott Burns de stem van Bowser al jaren doet in de bekende videogames. Dit is iets waar veel puristen wat boos over waren, en eigenlijk iets te overdreven is, aangezien dit prima werkt. Overigens kreeg de film in eerste instantie van de pers hele slechte recensies en werd afgebrand, maar zoals wel vaker zitten deze er naast en heeft nota bene Illumination de makers van The Minions met deze film iets heel indrukwekkends en vooral FUN neergezet dat door het publiek is omarmd en zeer geliefd is. Zelfs ik die altijd sceptisch is en overal wat op te klagen heb, heeft zwaar genoten van de film en deze ondertussen vier keer gezien en dat gaat zeker nog meer worden.

Het beeld van de UHD aka Ultra HD 4K Blu-ray is echt WOW te noemen. Het is extreem scherp en vol met details. Maar de kleuren die fel en vibrant zijn spetteren van het scherm af. Ik heb de film op zowel een 4K TV (DUH!) als een 1080p-scherm gezien en ondanks dat het een verschil is, ziet het er zo strak en kleurig uit op beide platformen, maar wie 4K kan afspelen... dit gaat je zo blij maken.

Ook het geluid, dat komt in het Dolby Atmos-formaat, is top notch en een streling voor je speakers of surround headset. De stedelijke geluiden zijn rondom je heen; als Mario door de warp pipe reist hoor je van alles om je heen. Jungle Kingdom is een feest van geluiden en uiteraard het racen à la Mario Kart is zo verdomd goed met de bass van de motoren. Ander punt is dat er een ‘water' scène is waar ik geen spoilers over wil geven, maar als je een audiofan bent zoals ik, zal je hier zeker op je wenken bediend worden.

Wat ik ook even moet aanhalen is dat naar het Engelse geluidsspoor in Dolby Atmos, er een Nederlandstalig en Vlaamse spoor is in 5.1. De Franse taal komt overigens in 7.1. Dit voor de mensen die de film in een andere taal dan het Engels willen horen.