Review: The Flash 4K Ultra HD

RDJ134 5 juni 2024 om 19:34 uur

Het DC Extended Universe (DCEU) is helaas game over doordat het geen bioscoopzalen wist te vullen. De meeste films (met uitzonderingen) waren vrij slecht, wat heel erg jammer is, aangezien er zoveel prachtige personages zijn. Hier hoort ook The Flash bij, die we voor het eerst in 2016 voorbij zagen komen rennen in Batman v Superman: Dawn of Justice en goed werd neergezet door Ezra Miller die een goede acteur is, maar een verschrikkelijk persoon in het echt. Na enkele keren te zijn opgedraafd in een bijrol was het tijd voor een eigen film die er in 2023 eindelijk kwam en die gigantisch onderuit ging in de bioscopen. De film is al een tijdje fysiek verkrijgbaar en ga ik je nu alles vertellen over de 4K Ultra HD-versie, want ik heb die 4K TV niet voor niks.

Als de film begint zien we hoe Barry Allen (Ezra Miller) met The Justice League een overval proberen te stoppen in Gotham en we alle bekende gezichten als Wonder Woman (Gal Gadot) en Batman (Ben Affleck) voorbij zien komen. Zo redt The Flash een aantal baby's uit een ziekenhuis door er zelfs één in een magnetron te stoppen... Serieus. Ik moet eerlijk zeggen dat deze scène die snel is met vertraagde tijd en extreem veel kleur heel erg vermakelijk is om te zien. Maar als dit alles voorbij is, moet Barry weer gewoon aan het werk en daar lopen zijn baas en collega's over hem heen.

Als het dan ook nog eens bijna de dag is dat de zaak van zijn vader herzien wordt, want deze zit vast voor de moord op zijn vrouw en Barry's moeder Nora. Want nadat zijn vader naar de supermarkt was gegaan om een pot bonen te halen die Nora was vergeten, vond hij zijn vrouw dood in de keuken en werd door de politie als schuldige gezien. Barry doet zijn best om de onschuld van zijn vader te bewijzen en als hij terug is bij zijn ouderlijk huis besluit hij terug in de tijd te rennen en te zorgen dat die pot bonen niet wordt vergeten en zijn moeder en vader een gelukkig leven kunnen hebben. Alleen gaan dingen niet volgens plan en komt hij terecht in 2013 waar zijn moeder nog leeft en hij ook zichzelf tegenkomt en dit zorgt voor een bijzondere paradox.

Doordat hij terug is gegaan in de tijd is er nu een hele nieuwe realiteit ontstaan en dat is ook iets wat een running gag wordt, bijvoorbeeld dat er hele andere acteurs in films als Back to the Future zijn. Wat ook origineel was, want ooit speelde Eric Stoltz de rol van Marty McFly en werd later vervangen door Michael J. Fox en in deze tijdslijn is dit dus nooit gebeurd. Dit en meer details kan je overigens in deze video voorbij zien komen. Anyway, Barry realiseert zich dat deze dag van aankomst ook de dag is dat hij zijn krachten verkreeg en nu de jongere Barry hiervoor moet begeleiden om anders nog een paradox te voorkomen. En je raadt het al: dit gaat gigantisch fout.

Ondertussen arriveert General Zod (Michael Shannon) op aarde opzoek naar de Alien van Krypton en dreigt de planeet te vernietigen. Als Barry probeert de Justice League te vinden zijn deze niet de personen die hij kent en hebben sommige zelfs hun krachten niet. Dus is er voor de ‘prime' Barry (kan je het nog volgen?) nog maar één oplossing en dat is hulp zoeken bij Batman aka Bruce Wayne, en aangekomen bij de Wayne Mansion komt hij er al snel achter dat dit niet zijn Bruce is, maar de Bruce uit de Tim Burton-films aka Michael Keaton die nu zelf zijn eigen problemen heeft.

Die legt uit wat er gebeurd is en besluit Barry te helpen met de Alien van Krypton te bevrijden en deze is niet je bekende Superman, maar Supergirl (Sasha Calle) wiens neef in deze tijdslijn is overleden in zijn reis naar de aarde. Wat volgt is een groteske battle met slechte CGI die volgens de heren van Corridor Digtal in deze video ook weer niet heel erg slecht zijn. Maar ook hoe Barry alles weer goed moet maken om terug te keren naar zijn originele tijdslijn.

Laten we voorop stellen dat deze film zeer vermakelijk is in mijn opinie, want zoals je hier kan zien is het makkelijk om af te branden en mensen als Nerdrotic noemt het in deze video keihard een nostalgie valstrik en halen anderen aan dat er problemen zijn met de film. Maar als je niet te veel verwacht, en je gaat er met wat versnaperingen (zie recensie Jimmy's Popcorn) voor zitten met verstand op nul, dan is deze film onwijs leuk en slimmer dan de meeste mensen online je willen doen geloven en is het een goede tijd hebben met een einde (en after credits scene die hilarisch is) die je zal doen verbazen. Want de makers van deze film haken goed in op popculture verwijzingen en geruchten die al decennialang de ronde doen rondom DC-superhelden en hier nu voorbij komen.

Qua verhaal is het niet heel erg sterk; het is wederom Barry die in de tijd terug reist en problemen in tijdslijnen veroorzaakt en dit dan probeert op te lossen, en dit alles om zijn vader vrij en zijn moeder terug te krijgen. Maar onderweg een belangrijke les leert. Het is iets wat de meeste mensen ondertussen (ook door de tv-serie) nu wel weten, net als de dood van Bruce Wayne zijn ouders of Spider-Man's oom bent. We weten het nu wel, move on. Maar de show wordt echt gestolen door Michael Keaton en is weer helemaal in zijn element als Batman en deze brengt met een hoop humor en zelfs wat zelfspot; alleen hiervoor is de film het kijken waard.

Over kijken gesproken: deze 4K Ultra HD-versie is echt fookin' A te noemen; de kleuren knallen letterlijk om je ogen heen en de diepte van het zwart en het beeld zelf is fenomenaal. Hoewel ik alweer een tijdje een 4K TV heb, blijf ik genieten van hoe mooi je beeld opeens kan zijn. Neemt niet weg dat een ‘normale' Blu-ray er ook goed uit ziet, maar met de juiste media en spullen is alles opeens een hele andere en meer optimale ervaring. Ook het geluid in Dolby Atmos is fookin' A te noemen, en daar moet ik een paar punten voor aanhalen uit de film: de Batcave klinkt fantastisch net als de Batwing die vliegt; de ontsnapping van Supergirl; de battle met Zod; en de speedforce-scènes die letterlijk rondom je heen zijn. Naast de film zijn er ook nog een hoop extra's die je meenemen achter de schermen.