Review: Blue Beetle 4K Ultra HD

RDJ134 11 juni 2024 om 15:35 uur

2023 was het jaar dat de DC Extended Universe (DCEU) zijn doodsteek kreeg, want toen kreeg het maar liefst vier flops op een rij te verwerken en ging de stekker er uit voor een toekomstige reboot van de franchise. Blue Beetle was één van de films die in de bioscopen zwaar onderuit ging, ondanks dat het op papier net zijn budget wist terug te verdienen, betekent dit in de realiteit ook dat er meer geld verloren is gegaan in onder andere marketing en promotie. Ik zal eerlijk zijn: de film is geen meesterwerk, het is niet serieus en leunt erg op komedie en ligt meer nadruk op familia dan Dom in The Fast and Furious-films. Maar maakt dit het ook een hele slechte film? Dat ga ik je nu vertellen aan de hand van de 4K Ultra UHD-disc.

Als de film opent zien we hoe op Antarctica (wat is het met DCEU en Antarctica?) het bedrijf Kord Industries, onder toezicht van CEO Victoria Kord (Susan Sarandon), bezig is met het openen van een soort buitenaards mega-ei, waarin een ‘scarab' met de naam Khaji Da zit. Terug in de normale wereld zien we hoe Jamie Reyes (Xolo Maridueña, die we kennen als Miguel uit Cobra Kai) na te zijn afgestudeerd terugkeert naar Palmera City (wat een mix is van Miami, San Francisco en El Paso) en daar wordt ontvangen door zijn... excentrieke familie waarvan je minimaal één persoon zoals hun in je eigen familie hebt.

Alleen het feest is niet van lange duur, want al snel krijgt Jamie te horen dat de familiegarage failliet is, de huur van het huis is verdriedubbeld en ze binnenkort moeten verhuizen of dakloos zijn. Dus neemt hij het eerste de beste baantje aan die hij kan vinden en werkt hij samen als schoonmaker met zijn erg irritante zusje Milagro (Belissa Escobedo) in de villa van Victoria Kord die haar personeel behandelt als vuil. Sterker, ze bestaan niet eens voor haar. Als Milagro gaat poepen op de wc van Victoria en Jamie op de uitkijk staat, is hij getuige van een ruzie tussen Victoria en haar nichtje Jenny (Bruna Marquezine) die het niet eens is dat het bedrijf wapens maakt. Jamie bemoeit zich met de oplopende ruzie, waarna Milago van de wc komt en beide ontslagen worden.

Jenny vindt dit zielig en vraagt Jamie om de volgende dag langs te komen op het hoofdkantoor van Kord om hem een nieuwe baan te geven. Alleen als hij daar aankomt, heeft Jenny net de scarab gestolen en geeft deze aan Jamie met de instructies het doosje niet te openen, er niet naar te kijken of aan te raken. Wat zijn familie wel doet en de scarab Jamie als zijn nieuwe host kiest, die nu de Blue Beetle wordt, want de scarab is een wapen en Kord Industries probeerde de kennis te gebruiken om een eigen wapen te maken die de naam OMAC (One Man Army Corps) draagt.

Wat volgt is dat Kord hun scarab terug wilt en Jenny en Jamie met zijn familie worden opgejaagd door Kord Industries die hun wapen terug willen en we er achter komen dat Jenny haar vader de OG Blue Beetle was. Dit alles bouwt op naar een zeer actievolle over de top finale waarin alle remmen los gaan.

Blue Beetle is om het tactisch te zeggen een bijzondere en interessante komedie die eigenlijk niks met de andere films uit het DCEU te maken heeft en daar ook totaal geen connectie mee heeft. Wat eerlijk gezegd maar goed is ook, want deze film is soms heel erg grappig en soms ook tenenkrommend tegelijk. Want zoals ik al zei: het thema van de films is familia (juh, ik hou het Spaans) en wijst met een opgeheven vingertje naar hoe de blanke man de latino's onderdrukken, en zelfs in een scène Batman een fascist noemen, en dit zorgde voor een hele hoop ophef online. De grappen die we krijgen zijn een beetje hit en mis. Sommige zijn echt hilarisch en andere tenenkrommend, zoals granny die opeens wapens kan bedienen en een guerrilla blijkt te zijn geweest in haar verleden. Ja... oké.

Dit klinkt allemaal vrij negatief, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een zeer vermakelijke film vind, ondanks de minpuntjes en toevalligheden die het allemaal heeft en zelfs zoals je hier kan zien veel leuke details heeft. Sterker, één hele leuke verwijzing die ik heb gespot en niemand over hoor is als we kennismaken met Jenny ze in een soort van wijdbeense pose zit en dit is een 1:1 van een beroemde pose van Jeniffer Lopez. Sterker, de kleren en schoenen zijn precies hetzelfde. Wat mij ook beviel is de chemie van de familie hoe ze met elkaar omgaan en op elkaar zijn ingesteld met opmerkingen en saamhorigheid, iets wat best corny is te noemen, maar het heeft zijn charme en je ziet dat de acteurs en actrices een goede band hebben en neerzetten. De actie is tot slot snel en hard, zoals je verwacht in een superheldenfilm.

Het beeld van dit 4K Utra HD-schijfje is prachtig mooi, scherp en vol met details. Of dit nu Jamie zijn pak is, zand of graffiti op een Blue Beetle-voertuig; het ziet er prachtig mooi uit. Maar ook de kleuren als neon van de stad of het dominerende blauw van de lasers en lichtstralen knallen uit je 4K TV en zijn prachtig om te zien. Maar het oor wil natuurlijk ook wat en dankzij Dolby Atmos knallen je speakers van je tv of je surround set. Stedelijke en kantoorgeluiden plaatsen je midden in de ervaring en de gevechten, waarbij kogels om je oren vliegen, klinken hard met genoeg bass en detail. Dus op het gebied van audio en visueel is er niks op aan te merken. Uiteraard zijn er ook nog de nodige extra's aanwezig voor een kijkje achter de schermen van de film.