Review: Nacon RIG 500 Pro HC Gen 2

RDJ134 2 november 2022 om 00:24 uur

Het is alweer zes jaar geleden dat ik een recensie schreef over de Plantronics RIG 500HS waar ik gelijk verknocht aan was door het perfecte stereogeluid. Twee jaar later, in 2018, werd de Plantronics RIG 400HX (recensie) mijn dagelijkse driver voor de Xbox One-console en deze zat niet alleen ongelofelijk comfortabel maar had Dolby Atmos en dat was mindblowing omdat je zo beter afstand kan inschatten en het geluid ook boven je hoofd hoort. Maar we zijn ondertussen alweer een paar jaar verder en kreeg ik de kans om de Nacon RIG 500 Pro HC Gen 2 te reviewen, en dit is een verbeterde versie van RIG 400HX. Nu denk je Plantronics en Nacon zijn niet hetzelfde. Dit klopt, er is een overname van Plantronics geweest en valt alles voor gaming nu onder Nacon. Maar goed, tijd voor deze recensie:



Zoals altijd kijk ik met een recensie ook naar de verpakking van het product, en in dit geval komt de Nacon RIG 500 Pro HC Gen 2 (die ik vanaf nu afkort naar RIG 500 Pro) in een zeer nette en stevige doos waarop de headset is te zien en een korte beschrijving staat van wat het is, wat het kan en voor welke systemen. De RIG 500 Pro is een allrounder en dat betekent dat je deze in alles met een 3.5mm jack kan inpluggen waarbij op de doos staat vermeld dat dit kan met de Nintendo Switch, PC, PlayStation en de Xbox. Mijn recensie gaat hoofdzakelijk over de Xbox, maar ik vertel je straks ook meer over de andere mogelijkheden.

In de verpakking zit een goed verpakte beschermdoos met deksel en daarin zit de Nacon RIG 500 Pro HC Gen 2, losse microfoon, stickers (JEEEUH!!), Dolby Atmos-activatiecode voor 2 jaar en een quick start guide oftewel vrij standaard en klaar om gelijk aan de slag te gaan.

Het eerste wat opvalt is dat de RIG 500 Pro vrij robuust aanvoelt door zijn stalen exoskeleton frame die het ook gelijk een wat rauw uiterlijk geeft en daar hou ik van. Als de headset niet gelijk past, zijn er drie standen voor de oorschelpen om te verhogen of te verlagen. Dit alles wordt op zijn plek gehouden door een elastische band die je ook kan verstellen en voor mij niet nodig was. Dan is er nog de microfoon die je kan inprikken en simpel is in zijn gebruik, omlaag is praten en omhoog duwen is mute. That's it.



Voordat je echt aan de slag kan met deze headset even wat duidelijkheid, want zoals ik eerder zei kan je de RIG 500 Pro in alles prikken wat een 3.5mm jack ingang heeft en de PlayStation 4 en 5 controller heeft deze ingang, maar zal dan enkel stereo kunnen weergeven en dus GEEN surround geluid. De Xbox One en de Xbox Series controllers hebben ook deze ingang en maken gebruik van Dolby Atmos, zo lang je de bijgeleverde Dolby Atmos-code (voor de Dolby Access-App die je moet installeren om dit alles te laten werken) gebruikt en dan kan je hier twee jaar gebruik van maken voor je een nieuwe licentie moet afsluiten. Maar geen nood: als je dit niet wilt is er Windows Sonic en DTS Sound Unbound wat de gratis ‘surround' is van Microsoft zelf, maar wel minder is in ruimte en opties.

Ook is de RIG 500 Pro te gebruiken met Dolby Atmos op de PC en daarbij zit een klein addertje onder het gras. Namelijk dat je hier een Y-splitter moet gebruiken om de Dolby Atmos te horen en tegelijk je microfoon te gebruiken. Opmerkelijk is dat bij de RIG 500 Pro HA deze er wel bij zit en bij deze HC-versie dus niet... Maar goed, nu dit alles uit de weg is en alles aangesloten, is het tijd om te gaan gamen en te kijken of de headset zo goed is als dat de verpakking en Nacon claimt.

Ten tijde dat ik de RIG 500 Pro ontving, kwam Call of Duty: Modern Warfare II (2022) uit en dat was toch wel een perfecte timing te noemen. Deze game heeft altijd al een goede audio gehad en dikke explosies. Fun fact: als je de game voor het eerst opstart krijg je de vraag of je extra bass wilt en ja DUH!! Natuurlijk wil ik dat, want deze headset heeft in tegenstelling tot de vorige RIG's die ik speelde 50mm drivers en dat betekent automatisch dat het geluid met een diepere bass komt. Al vanaf het eerste moment dat de COD: MWII opstartte stelde de RIG 500 Pro niet teleur. Explosies dreunden er hard en diep in, en dan bedoel ik echt zo hard dat ik bij de instellingen het geluid zachter moest zetten omdat mijn oren het niet aan konden en leek of de explosie in mijn kamer was. Het gillen, schreeuwen en kogels die rond vlogen in surrround was top te noemen, want ondanks de bass, is de rest van het geluid glashelder met zijn dialogen en hoge en lage tonen goed in balans en duidelijk.

Dit merkte ik trouwens ook met de multiplayer van COD: MWII waarbij ik voetstappen goed hoorde aankomen en zelfs de afstanden kon inschatten. Doordat de game gebruikmaakt van Dolby Atmos kon ik ook vijanden (om maar te zwijgen van de helikopters in de campaign, dat is zo'n extra ervaring) boven me horen lopen en dat is nu precies waarom dit soort headsets een must zijn voor serieuze gamers.



Naast Call of Duty was het ook tijd om de RIG 500 Pro te gebruiken voor andere games, en daarbij moet ik ook vertellen dat bij veel games je even in de audio settings moet duiken om surround headset aan te zetten. Dat is iets waar veel andere reviews nooit over spreken, dus bij deze.

Het alweer twee jaar oude Assassin's Creed: Valhalla (recensie) heeft ook Dolby Atmos-ondersteuning en dat is ook goed te horen tijdens het spelen. De dorpen en steden voelen heerlijk levendig en hoor je mensen over van alles en nog wat om je heen praten terwijl je paarden en andere geluiden hoort. Maar het is vooral de regen en onweer die altijd een onwijs goede graadmeter zijn voor audio en je alles om je heen hoort donderen (diepe bass) en kletteren.

Grand Theft Auto V mag dan wel geen Dolby Atmos hebben, maar wel een heerlijke levendige surround en actie die alle kanalen van de RIG 500 Pro aanstuurt en vooral de stadsgeluiden je midden in San Andreas plaatsen. Even door je buurt of de stad wandelen en het is alsof je echt buiten door de binnenstad loopt; zo levendig is deze game met zijn audio. Uiteraard zijn de actiemomenten en muziek met een extra kick door de 50mm drivers.

Ook Tom Clancy's: The Division 2 (recensie) heeft Dolby Atmos en dat zal je weten ook. Wanneer je door de straten loopt zal je geschreeuw, voetstappen en schoten horen galmen. De actie hard en intens zijn waarbij je niet alleen de kogelhulzen naast je hoort vallen maar ook vijanden boven of schuin boven je hoort lopen, orders blaffen of schieten. Ook hier is het onweer een perfecte graadmeter van het geluid en buldert door de headset heen alsof je buiten in een storm staat.

Nu kan ik uren doorschrijven over welke games ik allemaal heb gespeeld met en zonder Dolby Atmos, maar het komt er op neer dat het glashelder is met zijn onwijs diepe bass die je speelervaring heel intens maakt. Een lijst met games die Dolby Atmos ondersteunen kan je trouwens hier vinden. Tot slot wil ik nog wel even Red Dead Redemption 2 (recensie) aanhalen, want ook deze open wereld game is een oorgasme aan surround geluid waardoor je helemaal opgaat in je spel.



Zoals je nu wel begrepen hebt is het geluid onwijs goed is en daar valt ook helemaal niks op aan te merken. Net als de RIG 500 Pro headset in het algemeen, want deze zit strak op je hoofd en is over ear en dat betekent dat je oren helemaal worden afgesloten van de buitenwereld en je alleen puur het geluid hoort van de headset zelf. Iets wat ik heb ervaren is dat er aan mijn deur werd gebeld en ik dit niet eens hoorde doordat ik helemaal opging in Call of Duty: Modern Warfare II. Dat is zelden voorgekomen dat ik een deurbel niet hoorde. Gelukkig mijn hond wel, maar dat terzijde. Daarnaast zijn mijn meeste speelsessies per dag meer dan drie tot vier uur en in het weekeinde tikt dat soms tegen de tien uur aan en heb ik totaal geen last gehad van zwetende oren of dat de RIG 500 Pro te zwaar aanvoelde op mijn hoofd. Sterker, soms merkte ik niet eens dat ik deze op had. Zo'n lichtgewicht is het.

Uiteraard heb ik ook de microfoon getest en de vaste groep mensen met wie ik (in clanverband) speel, viel gelijk op dat ik een nieuwe headset gebruikte. Want volgens meerdere mensen die ik gesproken heb, klinkt mijn stem veel zuiverder en helderder dan met de RIG 400HX.

Wat mij een beetje zorgen maakt is dat mijn batterijen wel heel erg snel leeg gingen doordat de RIG 500 Pro meer stroom trekt door zijn 50mm drivers. Hierbij tikte deze makkelijk een uur tot 90 minuten van mijn normale batterijgebruik (officieel en third party) af en haalde ik van batterij verversen tot opladen soms net. Iets wat de meeste mensen weinig zal boeien, maar ik wel noemenswaardig vindt. Ander probleem waar ik tegen aanliep, en daar kan de RIG 500 Pro helemaal niks aan doen, is de Dolby Acces-app die weer eens kuren heeft. Ter schrijven moet je deze keer op keer (eenmalig per keer dat je de console opstart) met de hand aanzetten en resetten. Oftewel je start de app op, gaat naar instellingen, kiest headphone/game, zet naar film en weer terug naar game om de volle Dolby Atmos ervaring te krijgen. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt, maar zo nu en dan na een update wil dit wel eens gebeuren. Ook dit is iets wat veel mensen niet weten of andere website je op wijzen, dus bij deze.



Andere minpunten met de RIG 500 Pro is dat de kabel uit de headset naar de 3.5mm jack er vast in zit en dus niet te vervangen is, en dat is jammer aangezien de 3.5mm plug vrij groot is en uitsteekt en geen L-vorm heeft zoals sommige oudere RIG-modellen wel hebben. Dit kan er voor zorgen dat deze een beetje in de weg zit als je grote handen hebt, of als je de headset bijvoorbeeld in een PlayStation Protable, PlayStation Vita of een Nintendo DS steekt. Speaking off, de plug is weer wel perfect voor in een tablet of in mijn geval telefoon (Samsung S4) waar die bovenin kan en perfect in m'n zak past. Ook hier was trouwens met de bekende streamingsdiensten en MP3/Flac via Musicolet het geluid zeer goed.

Tot slot nog één ding waar ik wat over kwijt wil en dat zijn de oorkussens die wat cheap aanvoelen met een soort imitatieleer die we in de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen bij Sony's officiële PlayStation surround headsets en de Turtle Beach. Dit is van het spul dat over een niet al te lange tijd zal gaan ‘flaken' oftewel schilveren tot het uit elkaar valt. Want een veelgehoorde klacht online (ook op Nacon's website) is dat de oorkussen niet alleen schilveren na meer dan een jaar maar ook helemaal loskomen. Nu spreekt de handleiding erover dat je deze zelf heel makkelijk kan vervangen, maar in de praktijk zitten deze gelijmd en kan ik nergens op de website van Nacon vervangende kussens vinden. Oftewel de duurzaamheid laat te wensen over en moet je dan ook niet verwachten dat je dit over meerdere jaren nog in nieuwstaat kan gebruiken, zonder dat je er zelf aan moet knutselen.

Reageer